BTW-verhoging op hotelovernachtingen: ruimte voor meer beleving
11/12/2025 - 09:16
Door stijging BTW op hotelovernachtingen (per 1 januari 2026) worden hotels gedwongen om opnieuw naar hun gastvrijheidsconcept te kijken. Lees meer hier.
News
De BTW op hotelovernachtingen stijgt per 1 januari 2026 van 9 naar 21 procent. Een maatregel die de sector pijn doet, terwijl het beoogde effect volgens onderzoeken van ABN AMRO en CELTH/Decisio te betwijfelen is. Maar de verhoging kan ook iets positiefs in beweging zetten. Als overnachtingen zwaarder worden belast dan andere hoteldiensten, dwingt dat hotels om opnieuw te kijken naar wat ze eigenlijk zijn: niet alleen een plek om te slapen, maar een breder gastvrijheidsconcept. De vraag is niet hoe de sector de schade beperkt, maar hoe zij deze verandering kan gebruiken, als kans om te vernieuwen.
Volgens een rondgang van de NOS onder hoteliers wordt verwacht dat kamerprijzen iets verlaagd zullen worden, terwijl extra’s zoals eten, drinken en wellness juist duurder worden, omdat ze onder het 9%-tarief blijven vallen. Zo proberen hotels de totale prijs voor een verblijf concurrerend te houden. Maar de gemiddelde gast zal geen staande ovatie geven wanneer allerlei services extra belast worden. En Koninklijke Horeca Nederland (KHN) adviseert hotels voorzichtig te zijn met creatieve prijsoplossingen, waarbij bijvoorbeeld tweederde van de totale kamerprijs aan het ontbijt wordt toegeschreven. Dat is begrijpelijk, maar wel een wat somber advies. Natuurlijk, prijsconstructies die niet marktconform zijn mogen niet. Maar creativiteit afremmen in tijden van fiscale turbulentie? Hotels moeten juist nu innoveren.
Wat betekent dit concreet? Wanneer kamernachten met 21 procent worden belast en extra’s met 9 procent, verschuift het begrip ‘hotel’: van simpelweg een plek met bedden naar een plek met meerdere functies. We hebben het dan over het hybride hotelconcept. Denk aan hotels die dienstdoen als bibliotheek, filmhuis of yogastudio, plekken waar je net zo goed inspiratie opdoet als nachtrust.
Kortom, de enige manier voor hotels om te vernieuwen, is door niet op productniveau te blijven hangen, maar missiegedreven te innoveren. Dat betekent dat hoteliers vanuit een eigen verhaal tal van gastbelevingen kunnen ontwerpen die voorbijgaan aan het traditionele hotelconcept zoals we dat kennen. Dus laten we de zogenaamde extra’s die met 9 procent worden belast, niet langer ‘extra’s’ noemen, maar ze zien als het hart van het gastvrijheidsconcept. Als dan alleen het bed, één van die vele hoteldiensten, per 1 januari zwaarder wordt belast, blijven er nog altijd duizend-en-een andere mogelijke hotelbelevingen over die onder het lage tarief vallen.
Lang leve de toekomst van de hotellerie.
Michel Brokke (senior docent Hospitality Design | Hotelschool Breda University of Applied Sciences